Je eigen bedrijf beginnen in Nederland
Dit moet je regelen als je een eigen bedrijf wilt beginnen
Wil je een eigen bedrijf beginnen in Nederland? Dan moet je je inschrijven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel (KvK). Lees hier hoe dat werkt.
Deze gegevens heb je nodig om je in te schrijven bij de KvK
Wil je fulltime als ondernemer aan de slag? Dan ben je verplicht je in te schrijven in het handelsregister van de
een bewijs van verblijf van de
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)een
burgerservicenummer (BSN)een
DigiD
Let op: Heb je een onderneming in je land van herkomst? Ook dan kun je je inschrijven bij de KVK. Je hebt dan de originele documenten van de onderneming nodig. Je kunt navragen bij de KvK wat de extra voorwaarden om een buitenlands bedrijf in te schrijven.
Je schrijft je bedrijf in op een adres in Nederland
Je hebt een adres nodig in Nederland om te kunnen ondernemen in Nederland. Heb je geen kantooradres? Dan kun je je woonadres gebruiken. Je adres komt openbaar op de website van de KvK te staan. Mensen die jouw bedrijf zoeken, kunnen het adres van je bedrijf dus ook online vinden.
Woon je nog in een opvang? Dan moet je met de locatie waar je woont overleggen of je je bedrijf op dit adres mag registreren.
Zo maak je een afspraak bij de KvK
Op de website van de KvK kun je inloggen met je DigiD en een afspraak maken. Van tevoren kun je uitzoeken welke informatie en welke documenten nodig zijn voor het starten van een bedrijf. En dat je de gegevens die je nodig hebt voor je inschrijving meeneemt naar de afspraak.
Ga vervolgens naar de afspraak die je bij de KVK hebt gemaakt. Een medewerker van de KVK maakt je inschrijving bij de KvK definitief. Vanaf dat moment sta je ingeschreven als ondernemer en kun je starten met je bedrijf.
De KvK biedt ook cursussen aan over ondernemers in Nederland. Als je staat ingeschreven bij de KvK kun je hier vaak gratis gebruik van maken.